עשו עליכם שיימינג? מגיע לכם כסף!

מערכת one פאשן וויק / 16.02.21

אתם או היקרים לכם נפלתם קורבן ל"שיימינג"?
דעו לכם שיש פיתרון ואף ניתן לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק.

עו"ד רועי שעיה, מגזין שבוע האופנה 2021

 

עו”ד רועי שעיה הינו מתמחה בתחום לשון הרע ושיימינג.

עושה לנו סדר בנושא, מהן הזכויות שלכם במקרה שנפגעתם מ “שיימינג” ,

איך לעצור את הפרסומים השליליים ואיך עליכם לפעול נכון ולקבל פיצוי.

בשנים האחרונות ישנה עליה תלולה ומדאיגה לתופעה הקרויה “שֶׁיְימִינְג” (באנגלית: Shaming, בעברית “ביוש”) פרסום התנהגות שלילית של אדם על מנת לביישו, או פגיעה מסיבות דומות במוניטין של מותג או עסק, כאשר בימינו האמצעי הנפוץ ביותר לביצוע שיימינג הוא ברשתות החברתיות או ברשת האינטרנט.

מדובר בתופעה מסוכנת והרסנית שיש להוקיע , אשר גורמת לנזקים כבדים לבעלי עסקים ו/או ביחסים אישים של בני זוג ולעיתים גרמה להתאבדויות של אנשים שלא יכלו עוד לשאת בתחושת הבושה הקשה שנגרמה להם עקב השיימינג שבוצע נגדם שאף מביא בהמשך לתגובות ושיתופים ברשת דבר שיוצר ויראליות לפרסום השיימינג, ומגדיל את היקף הפגיעה של הנפגע.

נפגעתם משיימינג- דעו את זכויותיכם:

אומנם עד היום לא חוקק חוק ספציפי לפתירת תופעת השיימינג, אך ניתן לפעול כנגד השיימינג שבוצע כלפיכם באמצעות שני חוקים וכך הן לעצור אותה והן לקבל פיצוי על הנזקים הקשים שנגרמו לכם. החוק הראשון הוא  חוק איסור לשון הרע, התשכ”ה-1965, אשר קובע כי ביצוע פירסום שיש בו אפשרות לפגיעה בשם הטוב או בכבודו של אדם, הוא עוולה בנזיקין שניתן לתבוע פיצוי בגינה עד לגובה של כ- 140,000 ₪ ללא צורך בהוכחת הנזק שנגרם לכם. החוק השני הוא חוק הגנת הפרטיות, התשמ”א-1981.

אשר קובע כי פגיעה בפרטיות – לרבות פרסום תמונה של אדם ללא רשותו, הטרדת אדם ופרסום פרטים אישיים של אדם ללא אישורו – מהווה עוולה בנזיקין שבגינה ניתן לתבוע פיצוי בסך 120,000 ₪ ללא צורך  בהוכחת הנזק שנגרם לכם. בנוסף, ככל ומדובר בשיימינג אגרסיבי שאינו פוסק ניתן אף לשקול הגשת בקשה למתן צו למניעת הטרדה מאיימת וכן להגיש בקשה מהירה לבית המשפט (במסגרת תביעה) בסעד זמני אשר יורה לפוגע להסיר את הפרסום הפוגעני שביצע קודם כל, על מנת שיקטין את הנזק שכבר גרם לנפגע.

 

מקרים לאירועי שיימינג:

לדוג’ אדם ביקר בפיצרייה ולאחר מכן פרסם פוסט בפייסבוק בו הוא מתלונן על האיכות של הפיצה אותה קנה ומציע לאנשים לא לקחת סיכון ולאכול את הפיצה אותה רכש, ובעקבות כך אנשים מגיבים ומשתפים את הפוסט. מקרה אחר אשר חוזר על עצמו רבות בשנים האחרונות הוא גני ילדים- בו פעמים רבות, אחד ההורים שלא מרוצה מהגננת בגן של הילד , מתחיל לפרסם דברים בגנות הגננת והדבר יוצר פחד ובהלה אצל שאר ילדי הגן , והדבר יוצר כדור שלג שמשם קשה לעצור ולרוב נגמר רק במסגרת הליך בבית המשפט. 

מקרה נוסף שחוזר על עצמו הוא במקום עבודה, כאשר לקוח מבצע שיימינג נגדו על שירות לא טוב שקיבל ו/או מעשה שעשה העובד בעבודתו (לעיתים מדובר במקרים שלא קרו) ובעקבות כך המעסיק לא לוקח סיכון ומפטר את אותו עובד על מנת שלא ידבק לבית העסק פרסום שלילי. וכמובן לא נוכל לסיים דוגמאות אלו בלי תחום נוסף של התופעה והוא במסגרת סכסוכי שכנים, כאשר בבניינים רבים כיום יש קבוצת וואטס אפ ו/או דף בפייסבוק ואלו לא פעם משמשים להתנגחויות בין בעלי דירות בבניין, לרבות פרסומים שליליים על דייר כזה או אחר, דבר המוביל לבסוף לתביעת לשון הרע עקב ביצוע השיימינג כנגד אותו בעל דירה. כל אלו לעיל, דוגמאות לשיימינג במיטבו.

שכן היום לכל אדם יש מקלדת במחשב או במכשיר הנייד שלו ולכן כל אחד חשוף כיום לתביעות. כאשר בסופו של יום תפקיד בית המשפט הוא להתחקות אחר הסיבה פוסטים ו/או לשיימינג שבוצעו והאם מדובר בהבעת דעה בתום לב של אותו אדם או ניסיון מובהק לפגוע בנפגע ולהשפילו בכיכר העיר החדשה. 

 

חשוב לקבל ייעוץ מקצועי

בשל מורכבות הנושא והשינויים המתרחשים בו מעת לעת, חשוב לקבל ייעוץ מקצועי מעורך דין המתמחה בתחום, ולא לגשת לבד לבית המשפט, יש לנתח את היקף החשיפה שהיה למקרה ואת סיכוייו, ובהתאם להחליט האם יש מקום להגיש תביעה. 

עורך דין המתמחה בתחום ידע להעריך את סכום התביעה הנכון, את סיכוי הצלחת ההליך ואת כדאיותו ולכן בשלב הראשון מומלץ לפנות לעו”ד המתמחה בתחום כדי לבחון מהי הדרך הנכונה למנוע את המשך פירסום השיימינג וקבלת פיצוי בגינו.

03-6810072 | [email protected]דרך בגין 82, בית אופקים, קומה 3, תל אביב.